söndag 7 februari 2010

Hej alla goa vänner - och tack för alla omtänksamma kommentarer, det värmer verkligen.
Nu har jag flera dagars uppdatering att göra hos er, så ikväll ska jag kika runt hos er :o).
Här har vi haft 2 dagar med toppen väder och en sol som har strålat, idag 5 grader kallt och en härlig sol, vi gick ut en lång promenad med vovvarna.
Undar veckan har jag bakat:
Lyxiga stora amerikanska muffins!
6-8 stycken Bakformar:stora amerikanska (jag gör dubbelsats)
2 ägg
2 dl strösocker
100 gram smält smör
2 dl yoghurt (naturell eller varför inte vanilj?) eller gräddfil
4-5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao 6-8 aftereight plattor(de vita eller de vanliga) eller annan choklad
Gör så här:
1. Vispa ägg och socker pösigt. Rör sedan försiktigt ner det smälta smöret och yoghurt eller gräddfil.
2. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål.
3. blanda sedan smeten och de torra ingredienserna(sikta gärna) försiktigt till en jämn smet.
4. Skeda upp smet till 3/4 i formarna och stick sedan i en mintplatta i varje form, stick ej ner för djupt då chokladen kan fastna och det bränns, (tips! Dela mintplattorna i två och sticka ner två bitar bredvid varann).
5. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader, cirka 15-20 minuter. Känn för säkerhets skull efter med en provsticka, det blir gott om de är lite kladdiga.
6. Ta ut dem ur ugnen, låt de svalna och NJUT!
Tips! Visst är de jättegoda nybakade, men ställ de i kylen över natten så är de ännu kladdigare och godare dagen efter då de har fått stå till sig lite.
Idag gjorde jag en morotstårta gott gott.
samt Erik började med chokladbollar men hade ej tid att slutföra :o)
så jag fick sitta och rulla dom.
Tanten fyller ju år imorgon men vi firar idag - lättare för alla...
fick presentkort till en digitalkamera har sett ut en men ska kika lite till innan jag bestämmer mig.
En härlig promenad

2 tjejer som njuter när dom får springa av sig.


Jag hoppas att ni alla har det riktigt bra.
Kramar Catthie

8 kommentarer:

  1. Det låter som du haft en underbar helg, trots omständigheterna.
    Det är du värd.

    Åh, muffins. Det ska nog jag oxå göra i veckan.

    Ha det så himla bra.
    Kram/
    Luiza

    SvaraRadera
  2. Hej Catthie
    Grattis, och vilken fin present, den kommer du att ha användning för.

    Har vi inget för oss, när Jokkmokk har sin marknad, försöker vi åka, det är en riktig folkfest.
    Tänk, de kommer från hela världen för att uppleva den samiska kulturen.

    Nu ska du ha en underbar vecka, så hörs vi
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra snöiga vinterbilder du har haft framför dig under hundpromenaden :)..här sken solen idag också,,men jag höll som vanligt på med an massa annat och missade möjligheten till lite sol!
    ha det bäst!!

    Kram Sanne!

    SvaraRadera
  4. Vadå tanten fyller år? Är det du det? I så fall massa Grattis kramar om inte så får du en hel hög med kramar ändå kan vara bra o ha..Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej
    Grattis i förskott!!!! Så mycket mums ni bakat, man blev ju hungrig av att läsa det där. Visst har de varit underbart med soooool. Livet blir så mycket lättare!
    Ha de gott!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  6. Åh, så mycket gott du har bakat!!!
    Tack för receptet!!
    Och Stort Grattis på födelsedagen!
    Härliga vinterbilder du visar! Det är vackert ute med all snö, men oj så jag njöt av den värmande solen idag!!!
    Ha det så bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  7. Vackra vinterbilder. Det känns så bra i magen när solen skiner och graderna är få. Hoppas att du får en bra dag!!
    //Hanna

    SvaraRadera
  8. så himla vackra vinter bilder du visar upp och så härligt det såg ut när ni gick promenaden :)
    och vilka goda muffins i alla fall enligt det recept du har här :)
    kram

    SvaraRadera